Poznaj swoje prawa
i pokochaj podróżowanie samolotem!



Planujesz wyprawę do egzotycznych krajów, weekendowy wypad do Paryża lub Rzymu, a może właśnie się okazało, że lada dzień lecisz w podróż służbową? Niezależnie od tego gdzie i w jakim celu podróżujesz, warto wiedzieć, do czego zobowiązany jest przewoźnik w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu, a także gdy przed ostatnią bramką okazało się, że zabrakło dla Ciebie miejsca na pokładzie. Oto krótki przewodnik, który w prosty i klarowny sposób pozwoli Ci zrozumieć prawa pasażera.

Co zrobić, aby uzyskać rekompensatę finansową od przewoźnika?
  • Po pierwsze, nie martw się, jeśli Twój bilet już dawno temu wylądował w koszu. Wystarczy Ci wersja elektroniczna. W razie opóźnienia o co najmniej 3 godziny czy odwołania lotu na jego podstawie możesz domagać się rekompensaty finansowej.
  • Po drugie, pamiętaj, że gra jest warta świeczki, ponieważ w zależności od długości trasy przysługujące Ci odszkodowanie ryczałtowe, które może sięgać od 250 nawet do 600 euro.
  • Po trzecie, warto przekazać swoje roszczenie wysoko wyspecjalizowanym adwokatom bądź radcom prawnym w szeroko pojętym prawie cywilnym z uwzględnieniem prawa lotniczego. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że Twoją sprawą zajmie się zespół profesjonalistów, a tym samym zwiększysz swoje szanse na otrzymanie należnego odszkodowania.
  • Po czwarte, warto wiedzieć, że rekompensata nie przysługuje w przypadku tzw. siły wyższej, czyli nadzwyczajnych okoliczności odwołania lotu. Ale czym tak naprawdę one są? Wyjątkowe okoliczności to m.in. burze, mgły czy śnieżyce.
  • Po piąte, winą przewoźnika a nie nadzwyczajną okolicznością jest strajk pracowników linii lotniczych bądź usterka techniczna samolotu. Taki powód odwołanego lub opóźnionego lotu daje możliwość otrzymania odszkodowania. A więc czujność jest wskazana! Zawsze sprawdzaj, jakie są faktyczne powody odwołania czy opóźnienia lotu.
Nie daj wpuścić się w maliny! Linie lotnicze mają obowiązek zaopiekować się Tobą.
  • Po szóste, niezależnie od faktu czy linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność za zdarzenie, czy też nie, mają podstawowe obowiązki wobec pasażera, którego lot został odwołany lub opóźniony o więcej niż 2 godziny.
  • Po siódme, warto wiedzieć, co kryje się pod hasłem - opieka nad poszkodowanym. Przewoźnik w ramach takiej pomocy ma obowiązek zapewnić pasażerowi posiłki i napoje w wymiarze odpowiednim do czasu oczekiwania na lot. Kiedy alternatywny rejs przypada bowiem na kolejny dzień, linie lotnicze są zobligowane zaoferować pasażerowi nocleg w hotelu, transport do i z lotniska oraz dwie darmowe rozmowy telefoniczne. Ale to nie wszystko! Mają one również obowiązek zapewnić poszkodowanemu alternatywne połączenie do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie, włączając przewoźników konkurencyjnych.
  • Po ósme, domagając się swoich praw, musisz powołać się na przepisy regulujące zasady przyznawania rekompensat finansowych i pomoc dla pasażerów, które wynikają z Rozporządzenia (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r.
  • Po dziewiąte, pamiętaj, że wyjątkowe okoliczności odwołania lub opóźnienia lotu są uregulowane orzecznictwem, czyli wyrokami sądów krajowych i europejskich.
Czy służbowo, czy prywatnie – rekompensatę otrzymasz Ty!
  • Po dziesiąte, niezależnie od tego, czy podróżujesz służbowo, czy prywatnie, jeśli uda się wywalczyć odszkodowanie od przewoźnika, pieniądze zawsze otrzymasz Ty. A wynika to z faktu, że bilet jest imienny, czyli wystawiony konkretnie na Twoje imię i nazwisko. Odszkodowanie zawsze otrzymuje poszkodowany pasażer, a nie ten kto płaci za bilet.*

*Uwaga: w zależności od polityki podróży stosowanej w danej firmie

Paulina Jabłońska, Asystent do spraw komunikacji, LoveBrands Relations
12.02.2016

Czytaj