"Cóż to takiego wiedza? Nic innego jak zapisane doświadczenie"
_ Thomas Carlyle _
News
Poznaj swoje prawa
i pokochaj podróżowanie samolotem!
Planujesz wyprawę do egzotycznych krajów, weekendowy wypad do Paryża lub Rzymu, a może właśnie się okazało, że lada dzień lecisz w podróż służbową? Niezależnie od tego gdzie i w jakim celu podróżujesz, warto wiedzieć, do czego zobowiązany jest przewoźnik w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu, a także gdy przed ostatnią bramką okazało się, że zabrakło dla Ciebie miejsca na pokładzie. Oto krótki przewodnik, który w prosty i klarowny sposób pozwoli Ci zrozumieć prawa pasażera.
Co zrobić, aby uzyskać rekompensatę finansową od przewoźnika?
Po pierwsze, nie martw się, jeśli Twój bilet już dawno temu wylądował w koszu. Wystarczy Ci wersja elektroniczna. W razie opóźnienia o co najmniej 3 godziny czy odwołania lotu na jego podstawie możesz domagać się rekompensaty finansowej.
Po drugie, pamiętaj, że gra jest warta świeczki, ponieważ w zależności od długości trasy przysługujące Ci odszkodowanie ryczałtowe, które może sięgać od 250 nawet do 600 euro.
Po trzecie, warto przekazać swoje roszczenie wysoko wyspecjalizowanym adwokatom bądź radcom prawnym w szeroko pojętym prawie cywilnym z uwzględnieniem prawa lotniczego. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że Twoją sprawą zajmie się zespół profesjonalistów, a tym samym zwiększysz swoje szanse na otrzymanie należnego odszkodowania.
Po czwarte, warto wiedzieć, że rekompensata nie przysługuje w przypadku tzw. siły wyższej, czyli nadzwyczajnych okoliczności odwołania lotu. Ale czym tak naprawdę one są? Wyjątkowe okoliczności to m.in. burze, mgły czy śnieżyce.
Po piąte, winą przewoźnika a nie nadzwyczajną okolicznością jest strajk pracowników linii lotniczych bądź usterka techniczna samolotu. Taki powód odwołanego lub opóźnionego lotu daje możliwość otrzymania odszkodowania. A więc czujność jest wskazana! Zawsze sprawdzaj, jakie są faktyczne powody odwołania czy opóźnienia lotu.
Nie daj wpuścić się w maliny! Linie lotnicze mają obowiązek zaopiekować się Tobą.
Po szóste, niezależnie od faktu czy linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność za zdarzenie, czy też nie, mają podstawowe obowiązki wobec pasażera, którego lot został odwołany lub opóźniony o więcej niż 2 godziny.
Po siódme, warto wiedzieć, co kryje się pod hasłem - opieka nad poszkodowanym. Przewoźnik w ramach takiej pomocy ma obowiązek zapewnić pasażerowi posiłki i napoje w wymiarze odpowiednim do czasu oczekiwania na lot. Kiedy alternatywny rejs przypada bowiem na kolejny dzień, linie lotnicze są zobligowane zaoferować pasażerowi nocleg w hotelu, transport do i z lotniska oraz dwie darmowe rozmowy telefoniczne. Ale to nie wszystko! Mają one również obowiązek zapewnić poszkodowanemu alternatywne połączenie do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie, włączając przewoźników konkurencyjnych.
Po ósme, domagając się swoich praw, musisz powołać się na przepisy regulujące zasady przyznawania rekompensat finansowych i pomoc dla pasażerów, które wynikają z Rozporządzenia (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r.
Po dziewiąte, pamiętaj, że wyjątkowe okoliczności odwołania lub opóźnienia lotu są uregulowane orzecznictwem, czyli wyrokami sądów krajowych i europejskich.
Czy służbowo, czy prywatnie – rekompensatę otrzymasz Ty!
Po dziesiąte, niezależnie od tego, czy podróżujesz służbowo, czy prywatnie, jeśli uda się wywalczyć odszkodowanie od przewoźnika, pieniądze zawsze otrzymasz Ty. A wynika to z faktu, że bilet jest imienny, czyli wystawiony konkretnie na Twoje imię i nazwisko. Odszkodowanie zawsze otrzymuje poszkodowany pasażer, a nie ten kto płaci za bilet.*
*Uwaga: w zależności od polityki podróży stosowanej w danej firmie
Paulina Jabłońska, Asystent do spraw komunikacji, LoveBrands Relations
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Kliknij i dowiedz się w jakim celu ich używamy i jak zmienić ustawienia cookie w przegladarce.